Wednesday, April 23, 2008

Ancora Alitalia

E' passato quasi un mese dal mio ultimo intervento e le ragioni sono varie:
- non volevo parlare di politica e delle elezioni nostrane
- sono stato parecchio impegnato qui a NY per finire gli ultimi esami (ancora poco piu' di 24 ore e il mio master e' finito, poi si tratta solo di attendere la cerimonia di diploma)

Rimando considerazioni sull'elezioni di settimana scorsa, ma non posso esentarmi dal criticare la proposta di €300m di prestito ponte ad Alitalia: e' una vergogna, perche' si buttano nel cesso altri soldi dei contribuenti e la colpa e' dei sindacati e della classe politica. C'era un'offerta seria, per quanto dolorosa, da parte di Air France e le follie dei soliti noti hanno cancellato l'ultima vera speranza di salvezza della compagnia di bandiera. Badate bene che mi posso permettere di dire queste cose, perche' in questi anni ho sempre e solo volato con Alitalia, diventandone un cliente abituale, tanto da meritarmi l'accesso al club Freccia Alata.

Se fossimo un paese per bene, il governo avrebbe ridimensionato il potere dei sindacati e i capi sindacalisti si sarebbero dimessi, di fronte all'evidenza delle loro colpe... come si possono mettere 15-20mila posti di lavoro a totale rischio, solo perche' se ne vogliono salvare un migliaio? E' doloroso, e lo capisco, perdere mille posti di lavoro, ma se la conseguenza e' perderne 15mila, scelgo il male minore!

E che Dio ci scampi dalla discesa in campo degli impreditori italiani... non sono bastati gli esempi di Telecom e dei furbetti del quartierino?

Vi lascio con un articolo che mi pare alquanto interessante e ben pensato.

Emergency landing

Alitalia: Rome is concocting yet another plan to keep Alitalia flying. This time, the government appears to have approved an emergency E300m loan to keep the near-bankrupt carrier in the air until the new government led by Silvio Berlusconi takes office in early May. It sounds like an illegal state subsidy.

Under the “one time, last time” principle, Alitalia isn’t allowed to receive any more state aid until 2011, ten years after the last official bailout in 2001. Italy could argue that the loan isn’t strictly state aid, just a commercial arrangement made on terms acceptable to a private investor. But with oil at $120 a barrel, and Alitalia’s habit of burning cash, it is unlikely any private lender would go anywhere near the company – unless the debt was backed by a government guarantee.
Italy, which has a 49.9% stake in the airline, might also try to argue that the loan is necessary to prevent chaos from cancelled flights. But the Italian government should face the consequence of its refusal to take tough decisions on Alitalia. Failed European carrier Sabena was humiliatingly grounded while it awaited restructuring. A similar pain would send a strong signal to Alitalia’s unions about the need for a radical revamp.

Nor is it clear that a loan would do any good. Sure, the carrier might limp on for another three months, assuming it loses about E3m a day. Berlusconi insists he has a group of Italian investors waiting in the wings to have a look at Alitalia’s books. But the outgoing government has failed miserably to sell the airline after trying for 16 months.

Jacques Barrot, the EU Transport Commissioner, should put his foot down. Following notification from Italy, he can and should reject the loan. If Rome barrels ahead anyway, the EU can start an infringement procedure and take Italy to court. The case would probably drag on for months, but the fight is worthy. Italy should not be allowed to make a mockery of EU rules on state aid.

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